Torget avslutade miljövänliga veckan

Miljövänliga veckan inföll den 3 – 9 oktober i år. Vi började med en butiksundersökning. Årets tema var badrumsskåpet och  fokuserade på miljömärkning av schampo, tvål, deodorant och hudkräm.  Det är en djungel av kemikalier i dessa produkter och inte lätt att veta vad som är bra eller dåligt. Dessutom är innehållsförteckning ofta skriven med så små bokstäver att man behöver förstoringsglas för att läsa den. Miljömärkningen gör det då lättare att hitta produkter som uppfyller vissa kriterier när det gäller miljö och hälsa. Det betyder inte att alla de andra produkterna är dåliga men det är en hjälp att hitta de som är någorlunda bra. Tyvärr så är bara några få procent av dessa produkter miljömärkta.

Det kan också vara besvärligt att hålla reda på alla olika miljömärkningar och vad de betyder. Miljösymbolen Svanen utvecklar kriterier från råvara till avfall. I Sverige är det Svenska Miljömärkningsnämnden  som ansvara för kriterierna för Svanen symbolen. Bra Miljöval är Naturskyddsföreningens egen miljömärkning som gör det lättare att hitta de produkter som är minst skadliga för miljön. Bra Miljöval är den enda märkningen i Sverige som bedrivs av en miljöorganisation och kraven är tuffa.  En tredje miljömärkning är EU-blomman vars kriterier tas fram av EU:s forsknings-center, och omfattar också råvara till avfall.

Vi avslutade Miljövänliga veckan, för vår del, på torget i lördags. Trots kyla och vind kom det ganska många intresserade fram till vårt bord för att få information om miljömärkningen och för att diskutera både det ena och det andra.

miljövänliga veckan

Klicka för större bild