Långasjönäs Natureservat

Långasjönäs är beläget på östra sidan om Långasjön. Två andra sjöar inom området som är väl värda att besöka är Stora Kroksjön och Lilla Kroksjön. I sjöarna har man inplanterat ädelfisk och man kan fiska regnbåge, gädda, abborre, gös, m.m. Området domineras av granskogar, men här finns också ek- och bokskogar. Man kan även finna ruinerna efter Långasjönäs pappersbruk, grundat på 1700-talet och i drift fram till 1919, då det förstördes av en brand.

Långasjönäs erbjuder många alternativ till den som är intresserad av friluftsliv. Skogspromenader, skidåkning, bad, korvgrillning och fiske. Här finns fem olika motionsspår av varierande längd. Långasjönäs Camping & Stugby erbjuder ett stort urval av boendealternativ med olika standard och flera aktiviteter. Man kan hyra roddbåtar och köpa fiskekort till fler sjöar, hyra kajaker och kanoter.

I receptionsbyggnaden vid Långasjön finns kiosk, café och restaurang med utsikt över sjön. Här kan man också hyra båtar och köpa fiskekort.

Varje år i september arrangerar Friluftsfrämjandet Blekingelunken i samarbete med bland annat Karlshamns Naturskyddsförening och Barndiabetesfonden. Det är en tipsrunda för hela familjen samt korvgrillning vid Nytorpet. Vi i Naturskyddsföreningen bidrar med svamputställning och svampexpert om det finns någon svamp att hitta – ibland har den torkat bort.

Bilder från Blekingelunken

batar  svampbord

Bilder från en moss- och lavexkursion vi hade i Långasjönäs på sensommaren 2014

bitterlav
lav 3 lav 4
lav 5 lav 6

Andra bilder från Långasjönäs naturreservat

långasjön 2 långasjön
långasjön 3 ruiner

Vägbeskrivning
Nås via riksväg 29, från Asarum finns vägvisare.

<karta  karta reservat