Sommarhalvåret 2016

Söndagen den 8 maj

Fågelskådningens dag i Munkahusviken tillsammans med VBOF.

Tisdagen den 10 maj

Vi återupptog traditionen med en cykeltur i majkvällen.

Torsdagen den 19 maj

Återbesök på Västblekinge Miljö AB.  Denna gången gick vi runt i området och tittade på anläggningen,  Förra gången vi besökte VMAB var det vinter, kallt och mörkt och vi träffades bara inne på kontoret. Denna gången var det betydligt ljusare. Göran Sternsén stod för en bra guidning, gott fika och en trevligt kväll. Metoden VMAB använder för att omvandla matavfallet till biogas kallas torrötning. Gasen driver deras egna fordon men också privatpersoner kan tanka gas på ett antal stationer. Detta bidrar till en klimatsmart utveckling. Runt anläggningen finns också ett rikt djurliv. Råttor, möss, ormar och fåglar trivs på området. Kärnor som kommit med matavfallet kan gro till udda växter.

gasbehållare

Söndag den 5 juni

Nattvandring på Sternö – Naturnatten
Vi vandrade runt på Sternö udde. Provade lite olika stigar innan vi grillade korv.

Söndagen den 12 juni

Vi besökte naturreservatet Sillnäs udde ute på Listerlandet tillsammans med Naturum.  Vi vandrade genom reservatet under ledning av Elisabeth Wallsten från länsstyrelsen som gjort skötselplanen, och Bengt Nilsson från Blekinges flora. Vi hade tur med vädret och räknar vi in våra guider så var vi 29 personer.

Bent Nilsson stenmur

Sillnäs udde består av många olika områden. Öppna lövbärande betesmarker, havsstrandängar, buskmarker, alsumpstråk och ett ohävdat bokskogsparti. Där fanns en fägata med en fantastiskt vacker stenmur

Utsikt Bjöknabben groddamm

Onsdagen den 15 juni

Besök på Sigvard Blomqvists gård i Södra Rimshult. Sigvard berättade om gårdens historia och visade runt i det blommande ängslandskapet med betesdjur.  Det var en positiv överraskning att det kom så många som 26 stycken.

Rimshult
skålgrop huset

Söndagen den 19 juni

De vilda blommornas dag i Köpegårda tillsammans med Blekinge Flora.  Vi var 22 personer plus en hund som lyssnade till vår växtkunniga guide Johan Wolgast.

gruppen

Lördagen den 30 jul

Slåtter i Ire tillsammans med Ringamåla hembygdsförening och Länsstyrelsen.

Lördagen den 27 augusti

Södra skogsägarna bjöd in till skogsdag i Raskamåla, med naturvårdsinriktning där man fick möjlighet att se hur ett certifierat skogsbruk bedrivs i Blekinge.

Torsdagen den 4 augusti

Slåtter i Härnäs. Ännu en praktisk naturvårdsinsats. Efter vårens fagning och sommarens växtsäsong så var det dags att slå ängens örter och gräs. Aziz vann korvätningen med 5 korvar, inklusive värstingen när det gällde kryddor. Johan försökte äta värstingkorv men fick gå och lägga sig medan solen sakta började gå ner i fjärran.

slåtter
korvätning korvvila

Söndagen den 14 augusti

Vi hade en fantastisk heldag på Tärnö. Vi hade två guider. Göran Mossberg, expert på bergarter och militära anläggningar; och Johan vår pålästa guide som kan det mesta om blommor och gräs. Vi njöt av den vackra utsikten, studerade stenar och växter, åt björnbär, klättra upp på gamla militära anläggningar, fikade – eller bara låg och vilade på en brygga.

Små röda hus på toppen
fyren vilar på brygga

Fredagen den 19 augusti

Varje år i Augusti anordnar Halasjö Hembygdsförening i samarbete med Naturskydsföreningen i Karlshamn en kolbulleafton. Kolbullar är ungefär som en fläskpannkaka, men man steker dem i en stekpanna över öppen eld. Detta var förr en vanlig rätt bland kolare och skogshuggare som levde under primitiva förhållande och utförde fysiskt krävande arbete. Nu är det en trevlig tradition att bevara.

kolbullar kolbulleafton
underhållning fullmåne

Söndagen den 18 september

Blekingelunken som arrangeras av Friluftsfrämjandet är ett samarbete med bland annat Naturskyddsföreningen och Barndiabetesfonden.  Vi i naturskyddsföreningen bidrog med svamputställning samt svampexpert.

batar svampbord

Miljövänliga Veckan, v40

Vi började med en butiksundersökning. Årets tema var badrumsskåpet och  fokuserade på miljömärkning av schampo, tvål, deodorant och hudkräm. Vi avslutade Miljövänliga veckan, för vår del, på torget. Trots kyla och vind kom det ganska många intresserade fram till vårt bord för att få information om miljömärkningen och för att diskutera både det ena och det andra.

miljövänliga veckan