Sommarhalvåret 2015

Lördag – söndag 9 – 10 maj

Fågelskådningens dag i Munkahusviken tillsammans med VBOF.

Söndagen den 10 maj

Grodföreläsning och grodsafari – ett arrangemang från Naturum. Annika Lydänge, biolog på länsstyrelsen, föreläste om länets paddor och grodor. Efter föreläsningen blev det grodsafari.

Torsdagen den 28 maj

Studie besök på Elleholms Tomatodling. Thomas Lilja visade runt på Sveriges näst största tomatodling, 25 500 m2. Odlingen värms av spillvärme från Mörrums bruk. Biologisk bekämpning används i odlingen för att minska behovet av kemikalier.

Lördagen den 6 juni

Utflykt med flodbåten i Kristianstad Vattenrike. En tur med flodbåten på Helgeå.

Söndagen den 14 juni

De vilda blommornas dag i Ire naturreservat tillsammans med Blekinges Flora. Ledare: Johan Wolgast. Fint väder och en fantastisk sommaräng med slåttergubbe, kråkklöver, jungfrulin, ängskallra, daggkåpa, solvända och jungfrulin, granspira, Jungfru Marie nycklar, svinrot mm. Det finns fler bilder i menyn Smultronställen. https://karlshamn.naturskyddsforeningen.se/ire-naturreservat/

slåttergubbe

Lördagen den 25 juli

Slåtter i Ire tillsammans med Ringamåla hembygdsförening och Länsstyrelsen. Vi var ett tappert gäng från Naturskyddsföreningen och Ringamåla hembygdsförening som på lördagsmorgonen gjorde en naturvårdsinsats, genom att slå en del av ängsmarken i Ire för att hålla den öppen. Trots fallande regn och även åska på lite avstånd. Fantastiska ängar, blåa av ängsvädd och prydda av många andra blommor.  Efteråt blev vi bjudna på sill och potatis inne på Ire Naturskola.

Slåtter med lie

Torsdagen den 6 augusti

Slåtter i Härnäs. Ännu en praktisk naturvårdsinsats och en trevlig kväll med korvgrillning runt lägerelden. Vi var sju stycken. Några som slog med lie och några som räfsade. En som också badade.  Åke vann korvätningen med 3 och en halv korv. En korvlängd före tvåan. En varm och vacker augustikväll.

korvgrillning

Söndagen den 16 augusti

Vi medverkade på Trädgårds och Kulturdagen i Svängsta. Vi hade ett bord med holkar av olika slag och ritningar hur man kan göra holkar själv – för fåglar, fladdermöss, humlor och solitär-steklar. Två fågelholkar sålde vi, plus en ekorrematare. Vi passade också på att beskåda jättegrytan och den 100 år gamla piprankan som växer bakom växer bakom Haldahuset.

vårt bord jättegryta

Fredagen den 28 augusti

Kolbulleafton i Halahult. Gemytlig samvaro vid Öjasjöns strand medan fullmånens spegelbild svävade över sjön. Vi lagade och åt kolbullar och berättade historier.  Det fanns också tipsrunda med fina priser.

Torsdagen den 3 september

Studiebesök där Sven-Arne Persson berättar om vindkraft och visade oss ett vindkraftverk vid Lörby.

Söndagen den 20 september

Blekingelunken. Ett samarrangemang med Friluftsfrämjandet med fl. era föreningar.

Söndagen den 27 september

Guidad tur av Sternökrossen, 60 meter under havsytan. Vi besökte de olika täkterna och fick en genomgång av hur verksamheten sett ut genom åren

Miljövänliga Veckan, v40

Årets tema – Byt till eko med fokus på kaffe och bröd.

Söndagen den 4 oktober

Vandring vid Mulatorp tillsammans med Naturskyddsföreningen i Olofström.