Vinterhalvåret 2015/16

Torsdagen den 26 november

Naturcafé i Stigmännens stuga.  Hans-Ebbe Lindskog höll föredrag om ”makrofoto av vilda svenska blommor med högsta skärpa och skärpedjup”. Han visade också exempel på bilder han tagit med denna teknik. Naturligtvis så fikade vi också.

Lördagen den 12 december

Fågelutflykt till Tosteberga för att skåda örnar, gäss och andra övervintrare.

Torsdagen den 21 januari

Studiebesök på Mörrums bruk. Vi blev imponerade av att de planerat en så trevlig och informativ kväll för oss. Vi fick inblick i företagets produktion och framtidsplaner samt en rundtur runt hela anläggningen. Vi var även uppe på taket.  Under informationen blev vi bjudna på kaffe och semlor. Utomhus var det kallt och vattenånga hade frusit på träden som var alldeles vita – mycket vackert. Egentligen skulle studiebesöket ägt rum i december men blev flyttat på grund av driftstopp.

Lördagen den 6 februari

Fågelvandring på Boön en kall förmiddag. Lite halt var det också men vi såg och hörde många fåglar.

Boön

Tisdagen den 1 mars

Årsmöte. Vi bjöd in alla intresserade till vår årliga kretsstämma. Ivar Björegren och Barbro Bengtsson visade naturbilder med titeln ”På upptäcktsfärd nära”. Det blev uppskattat. Efter bildvisningen åt vi smörgåstårta och sen hade vi möte.

Söndagen den 6 mars

Naturskyddsförenings i Blekinges utbildningsdag (kretsdag) 2016 i Gula Huset i Järnavik.  Temat var ”Blekinge om 50 år. Föreläsare var Helene Reiter, Skogsvårdsstyrelsen,Roland Gustavsson, SLU och Robert Johannesson, Boverket. Väldigt bra och trevligt.

Söndag i april

Länsstämma/Länsförbundets årsmöte.

Söndagen den 3 april

Vi besökte Eriksberg, ett av norra Europas största vilthägn, och Nordens största safaripark.  Vi var ett gäng på ungefär 25 personer. Många i gruppen var fågelskådare. Lite kallt var det så tidigt. Bara 2 grader när vi lämnade Karlshamn och solen orkade inte riktigt ta sig igenom diset förrän det var dags att åka hem 4 timmar senare, men diset gjorde det nästan ännu vackrare. Vi vill rikta ett tack till vår guide Per-Arne Olsson som gjorde denna utflykt till en mycket intressant och uppskattad aktivitet.  Ett stopp var Färsksjön som på sommaren är full av blommande röda näckrosor. Vi såg ett gäng tranor flyga förbi när stod där och pratade. Vi stannade på utsiktsplatsen en stund för att både beundra utsikten och för att fika. Vi såg bland annat två havsörnar på avstånd. Vi blev också guidade inne på Eriksbergs gård.  Per-Arne berättade om Bengt Berg och se fick utställningen med hans kameror, fotografier, uppstoppade djur och annat.

Du hittar mer om Eriksbergs naturreservat under menyn ”Smultronställen”: https://karlshamn.naturskyddsforeningen.se/eriksbergs-naturreservat/

färsksjön

Torsdagen den 14 april

Så var det dags igen för lite vårstädning av den lilla slåtterängen i Käringahejans naturreservat. Vi var 11 stycken som hjälpte till. Kabbelekornas knoppar tittade redan fram under löven vid stranden. Efter städning blev det grillmys runt elden.

Korvgrillning