Fjärilsutflykt till Sjöarp 10 april 2022

Utflykten arrangerades av Stefan Lithner. Deltog gjorde även Åke Johansson, Johan Wolgast, Anna Blomqvist, Liselotte Jönsson, Lennart Larsson och Lennart Lindquist.

Avsikten med utflykten var i första hand att försöka få se de sällsynta fuksarna; videfuks och körsbärsfuks, men gärna också vinbärsfuks, sorgmantel, nässelfjäril och kanske något mer. Viktiga faktorer när det gäller att söka flygande fjärilar är flygtiden och vädret. Behovet av sol bör framhållas. Prognosen för helgen såg mycket tveksam ut. Lördagens prognos ledde till att utflykten sköts upp till söndagen. Färdledaren kollade SMHI och yr.no fem gånger efter lunch på lördagen, fram till kl 04 på söndagsmorgonen. Prognosen enligt ovan nämnda var inte god, men som så ofta kom vädret att avvika från prognoserna. Denna gång till vår fördel.

Vi anlände till Sjöarps reningsverk strax efter klockan tio. Vi gick sedan på grusvägen fram till första vägen åt söder och sedan söderut till c:a 200 meter innan väg E22.
Första fynden gjordes av Johan och Anna; en sorgmantel, och en stund senare en grön sandjägare. Här fann vi också en humla, en drottning av antingen ljus eller mörk jordhumla. Färdledaren kletade här dessutom ut lite trollsås på ett par av stenarna.
I vägkanten ner mot huvudlokalen fick Anna ögonen på en vätteros.

Strax innan vi nådde huvudlokalen anlände Jan Svantesson från Trofa, områdets meste insektskännare. Mycket tack vare honom hade vi inga större problem att få se videfuks, körsbärsfuks och ytterligare två sorgmantlar.
Efter en gedigen studie här släntrade vi tillbaka till bilarna. Väl där fann vi ytterligare en körsbärsfuks, och en citronfjäril.

Ett antal fåglar sågs och/eller hördes också. Mest glädjande var nog en hona av mindre hackspett och sjungande gransångare. Se nedan.

Flera deltagare var flitiga med kameror av olika kaliber. Bifogade bilder togs av Stefan Lithner och Anna Blomqvist.

Dagens skörd:
Insekter: videfuks 3, körsbärsfuks 4, sorgmantel 3, citronfjäril, grön sandjägare 1, jordhumla 1.
Fåglar: grågås, storskarv,ormvråk, gräsand,sädesärla,  koltrast, taltrast, rödhake, talgoxe, blåmes, entita, nötväcka, trädkrypare, gärdsmyg, bofink.

Växt: särskilt bör vätterosen uppmärksammats.

/Stefan

Körsbärsfuks /Stefan Lithner