Lördagens naturvandring längs Mieån

Under lördagens naturvandring längs Mieån besökte Naturskyddsföreningen Nötabrånes kraftstation. Kraftstationen byggdes av Strömma Bomullsspinneri 1904. Den lades ner 1964 men efter att Evert Mattsson rustat upp den kördes den igång igen 1995 och levererar idag el till Eon.

Efter kraftstationen följde vi Mieåns västra strand söderut någon kilometer ner till en bro. Vi gick här i fin bokskog. Någon kunde berätta att efter en gallring av skogen för några år sedan kunde man inte längre följa stigen varför den hade upphört att finnas till. Nu började åter en tendens till stig att uppstå.
Vi återvände sedan till Långasjönäs pappersbruk via mindre vägar.
Några fåglar vi hörde var svartmes, nötväcka och grönsiska. Vi studerade även några vanliga mossor som skogsbjörnmossa, kvastmossa, cypressfläta, husmossa och pösmossa. Och vid en ruin där vi fikade växte palmmossa.
Ett bestånd av fräken vid ån väckte vårt intresse. Kunde det vara den inte så vanliga skavfräken?
Utforskandet av Mieån planeras att fortsätta med en ny etapp i något kommande program.
Sträckan vi gick denna gång tyckte jag själv var mycket vacker. Vädret var mulet med några plusgrader.
Nötabråne kraftstation
åvandring