Rapport från fladdermuskväll i Elleholm

Onsdagen den 24 juli, mellan ca 21.30 och 23.30 åkte vi ut till Elleholm, där vi under ledning av Stefan Lithner lyssnade efter fladdermöss. 14 – 15 person kom för att lyssna på Stefans utmärkta föredrag om de fladdrande mössen och för att se och höra dem. Åhörarna visade ett stort intresse måste jag säga. De ställde många frågor.

På bron, över västra armen av Mörrumsån, som leder över till Elleholm, kunde vi både se och höra vattenfladdermöss, när de jagade insekter över vattnet. Här hörde vi också större brunfladdermus ett par gånger, och gråskilmlig fladdermus en gång  på Stefans detektor. Sen gick vi vidare till Elleholms kyrka och vandrade sakta runt bland träden utanför kyrkan. Då hade det hunnit bli mörkt och vi såg inga fladdermöss, men med hjälp av Stefans fladdermusdetektor, kunde vi höra nordfladdermus och en pipistrell som Stefan trodde var en trollfladdermus. Den hördes alldeles i slutet och alltför kort för att Stefan skulle hinna göra en inspelning för analys i sin dator.

Sammanlagt hörde vi fem olika fladdermusarter . Jag är inte säker på namnen. Vattenfladdermus såg vi ju – och hörde. Större brunfladdermus är jag ganska säker på att Stefan sa att vi hörde. Sen kan det varit Gråskimlig fladdermus och Dvärgpipistrell.

fladdermuskväll