Rapport från bi-guidningen som inte blev av

Vi skulle åkt på bi-guidning till Sölve grustag lördagen den 25 maj, men meteorologerna hotade med molnigt och blåsigt väder, och vår guide tyckte inte det var någon idé att åka upp från Malmö – eftersom vi ändå inte skulle få se några bin. Bina är lite gnälliga när det gäller vädret och vill väl inte slösa mer energi på att hämta mat från blommorna än de kan ta med sig hem och äta. Ganska förståeligt om man tänker efter.  Men några av oss tänkte att vi åker dit ändå – alltid hittar man något. 10 stycken var vi som gav oss iväg på äventyr i grustaget.

utsikt deltagare

Johan och  Eva

Åke, som samlade skräp, hittade en ölburk som han trodde var tom, men det bodde en skogsödla i den. Risken fanns att den fastnat och Åke skar upp burken. Lite omtumlad kom ödlan ut.

ödlebostad skogsödla

Jag lärde mig också att tallar är sambyggare. D v s, han- och honblommor sitter på samma individ. Vi hittade exempel på det. En gren som hade både han- och honblommor samt två generationer färdiga kottar.

hon och hanblomma kottar

En blomkrabbspindel hängde i en tråd.

blomkrabbspindel

Blommor fanns det förstås också i grustaget. Bl a stånds och åkerkulla.

stånds åkerkulla

Vid pennan och bakom kameran: Eva Henriksson