Vi hade årsmöte och bildvisning

I tisdags, den 5 mars, hade vi vår årliga kretsdag. Vår styrelsemedlem. fotografen och globetrottern, Stefan Lithner, visade bilder från sin resa till Världens Tak. Världens tak kallas också Pamir, ett stort bergsområde som delas av flera länder, bl a Kina.

Jag har särskilt lagt på minnet Pallaskatten. Ett kattdjur Stefan fotograferade under sitt besök. Denna katt är mindre än en vanlig tamkatt och har små öron och korta ben.  Kommer också ihåg den lilla söta Pikan som liknar en pytteliten hare, den Röda Pandan och den Vilda Jaken. Intressant bildvisning.

Efter bildvisningen bjöd vi de som kom till mötet på salladsbricka som vi gjort själva.

salladsbricka

Under årsmötet avtackade vi våra revisorer Roland Knutsson och Lennart Larsson som gjort ett bra arbete för klubben, men nu valt att sluta.

Från verksamhetsberättelsen framkom att föreningens medlemsantal var 520 st vid utgången av 2018, en ökning med 12 medlemmar sedan året innan. Vi arrangerade 25 olika utflykter.  Representanter från föreningen deltog i 5 olika möten med andra organisationer. Vi lämnade in 14 skrivelser och synpunkter.

Vi deltog i miljövänliga veckan som denna gång hade temat ”fixa grejen”. Lördagen den 6 oktober anordnade vi ett informationsbord med information om hur man fixar olika saker samt hade utställning av fixade och tillverkade saker av begagnat material.

återanvända

Under året har Natursnokarna fortsatt sin verksamhet med träffar på olika ställen.

bihotell

Under året har vi också haft tre dialogmöten med kommunen där diverse frågor har avhandlats. Bland annat följande: Stenbrottet på Sternö, Marinan, Stationsstaden, Västerport och nya järnvägsspåret, Sydostlänken, Havsplanen, Parkeringsutredningen, omvandling av gräsmattor till ängar, Tärnö, planer o satsningar, cykelparkeringar, Jannebergsområdet, nytt markköp, reservvattentäkt Mörrumsån, dricksvattenposter, strandskyddsdispenser, ljusföroreningar, biotopfrämjande åtgärder för hasselsnok i Kolleviksområdet, nya avfallsplanen och våtmarken i Åryd.

Kretsen är medlem i Svenska Rovdjursföreningen, Katastrofhjälp Fågel och Vilt (KFV) samt i Föreningen Karlshamns Museum.

Här finns hela verksamhetsberättelsen: Verksamhetsber 2018

Hälsningar Eva Henriksson