Svamp & Skogsdag i Brunnsparken

En mycket lärorik och intressant dag.  Perfekt väder. Det blev en lyckad utflykt.

Först svamputställning inne på Naturum. Trots sommarens torka hade man dukat upp ganska många svampar. Några jag aldrig sett.  Jonny Svensson och Åke Widgren, svampexperter från Blekinge Flora, svarade på frågor.  De hade inte hittat särskilt mycket matsvamp med trodde man tack vara att det kommit en del regn skulle snart kunna hitta både svart trumpetsvamp och trattkantareller. Vanliga kantareller hade de hittat några.

Skogsdagen anordnades av Skogsvårdsstyrelsen och Naturum. Årets tema var – Upptäck lövskogen. En familjedag med många roliga aktiviteter: tipsrunda,  hur ska man göra om man går vilse i skogen, fågeltorn med guider, kajakpaddling, fiske, hotel för ekoxar, bygga staket av grenar och kvistar, biodling, slöjd – sammanlagt 20 olika klubbar och organisationer som ställde upp med information av olika slag.

Här lite smakprov från svamputställningen.

En vacker orange svavelticka. Går att äta men tämligen smaklös trots att den på engelska heter ”chicken of the woods”. Bredvid bilden på svaveltickan syns en tårticka och jag tror jag fick med lite av Johans pekfinger. Tårtickan kan bli stor och växer på gamla ekar. När den växer gråter den bruna tårar.

svavelticka tårticka

Ett lönnlöv angripet av tjärfläcksvamp. Nästa bild är en så kallad häxkvast, som inte är en svamp, men orsakas av en svamp.

tjärfläcksvamp häxkvast

En bild på Johan, Åke och Jonny.

johan åke jonny

Sen gick vi tipsrundan och fick 12 rätt av 13. Dock tyckte jag det var lite fel – vi borde haft alla rätt. Kanske kan man överklaga :-).

Bilder från skogen.

Naturskyddsföreningen i Ronneby med olika exempel på ädellövträd. Ek, bok, lönn, ask, avenbok, fågelbär, lind, alm. Lite ekonomiskt värdefullare än andra lövträd. Sen är det Johan Wolgast och Mats Olsson i fågeltornet – båda fågelskådare. Stort och robust fågeltorn med utsikt över en våtmark. Klicka på dem för större bilder.

naturskyddsf Ronneby johan mats fågeltorn

Vid en station fick vi lära oss hur man bygger ett staket med lång livslängd som man slipper måla om och utan att använda varken spik, rep eller ståltråd. Granstörar som spetsas i nederänden och granslanor istället för rep. Slanorna måste värmas först så de blir mjuka.

eld i skottkärra Bygga staket

Vid Trollsjön hände det mycket. Barn som badade. Folk som paddlade kajak och fiskade. Johan och jag träffade en man från Blekinge Arkipelag som gick igenom hela deras verksamhetsplan med oss. Han kommer gärna ut till oss i klubben och informerar också.

Trollsjön Blekinge Arkipelag

Vi tog vägen längs ån när vi promenerade tillbaka till stationen. Den vägen är en sevärdhet i sig. Hoppas jag kan gå på svamp & skogs dagen nästa år också.

Hälsningar Eva