Tattamåla naturreservat på morsdag

Vi började i trädgården som hör till den vackra hembygdsgården i Halahult (Halasjö Hembygdsgård). En av bygdens eldsjälar, Hartvig Ahlstedt, berättade om de som tidigare bott i Tattamåla naturreservat och hur de levde. Namnet Tattamåla har troligtvis sitt ursprung i en gammal ålfångstmetod, eller kan möjligtvis härledas till någon som hette ”Tatte”.

Hartvig Alhstedt

Sen åkte vi vidare till naturreservatet. Efter att inte haft regn under flera veckor började det regna. Vi lyckades dock hitta en torr plats, under några träd, att fika på. Trots regnet vandrade vi genom ett varierat landskap med vackra hagmarker som präglats av människans aktiviteter i många hundra år, förbi sjöar och genom lövskogar. På ängarna växte jungfrulin, smörblommor, mandelblommor, Sankt Pers nycklar, tjärblomster, blåklockor mm. Vi såg en räv och en död mullvad. Väldigt intressant. När det var dags att åka hem, slutade regnet och solen sken resten av dagen.

Vandring aspskog
fikapaus ängsblommor