Besökte Karlshamns flitiga hamn

Igår var vi ett litet gäng från Karlshamns Naturskyddsförening som besökte Karlshamns hamn. Vår guide körde runt oss i det förvånansvärt stora området som hamnen utgör idag.  En färja som går till Litauern låg där. Ett stort skepp redo att exportera sågat timmer till USA. En av de två jättestora kranarna lastade containers på en annan båt. Högt upp i den stora kranen satt en liten tjej och körde. Karlshamns Hamn har också tre bogserbåtar som numera ligger där. Vi tittade in i ett lager där det stod pallar lastade med delar från Volvo som skulle gå till Kina. Pär, som vår guide hette, körde också upp oss på en hög kulle så vi fick en perfekt utsikt över alla de ryska rören.

Logistiken i hamnen var mycket imponerande. Allt som ska komma till rätt plats och i rätt tid. Efter rundturen fikade vi och Pär informerade både om det som händer i hamnen idag och vad man hoppas ska hända i framtiden. Trycket på järnvägstransporter till och från hamnområdet har ökat. Man hoppas på Sydostlänken. En satsning som inte bara är efterlyst från Karlshamns hamns sida, utan av flera stora aktörer inom näringslivet. Bland dem Volvo i Olofström, IKEA och Södra Skogsägarna.

Vi från klubben hade också en del frågor. Bland annat om hur man hanterar barlastvatten och muddermassor.

Stillerydshamnen Stillerydshamnen

hög kran