Besökte Garnanäs naturreservat

Söndag den 16 juli. Fem i en bil körde vi till Garnanäs naturreservat.  Tur att vi hade karta, för det är inte helt lätt att hitta dit. Det bästa är att köra till Järnavik och sedan följa skyltarna till ”the fishing camp”.  Vi hade inte planerat för någon guiding, men när vi kom till naturreservat väntade två infödingar på oss där, Ingrid och Leif från Ronnebys naturskyddsförening. De visade sig vara utmärkta guider och jag riktar ett tack till dem.

garnanäs gruppbild fika

Reservatet har kommit till på initiativ av markägaren Jörgen Garnegård som vill att området ska bevaras som det är idag. Större delen av området är en nyckelbiotop som består av ädellövskog, betad skog och hällmarkskog med förekomst av jätteträd, rikligt med död ved, vedsvampar, värdefull kryptogamflora och lägre fauna.

Bitvis såg vi mycket mossa, bland annat stora kuddar med blåmossa.

blåmossa

Mossan  är grön när den är fuktig, men ljust blågrön i torka. En stor kudde av blåmossa kan bli upp till en meter hög. Eftersom mossan under gynnsamma förhållanden kan växa cirka en cm per år, förstår man att det krävs lång tid utan störningar i miljön om den skall bli så stor.

Annat spännande vi hittade var flenörtskapuschongflylarver. Flenörtskapuschongfly är en av våra sällsyntaste kapuschongflyarter.  Äggen placeras på knoppar och blomskaft av flenört som är artens enda värdväxt. De dagaktiva larverna äter av blommor och frukter.

Flenörtkapuschongfly

samma färg Vi hittade en svamp som perfekt matchade Eva Mårtenssons tröja

Nästa gång är det dags för slåtter i Ire

Hälsningar Eva