Från Eriksberg – Dragsö

Tidigt på lördagsmorgonen samlades vi utanför grindarna till Eriksberg. Ett blandat gäng från Naturskyddsföreningen och VBOF. Per-Arne, våran guide, kom och mötes oss och vi åkte vidare mot flotten som skulle ta oss över till Dragsö.

davids hjortar På väg till flotten såg vi tre ståtliga davidshjortar.
Davidshjorten som är utrotad i vilt tillstånd är det senaste tillskottet på Eriksberg.

Färden över med flotten var så tyst och stillsam att man knappt märkte att man rörde sig i vattnet.  Per-Arne, som hade en stor karta med sig, förklarade varför några platser hette som de gjorde. Vi hade god tid att beundra den fantastiska utsikten runt oss. Långt borta i ett träd kunde vi med hjälp av kikare se en havsörn.

molnspegling stilla glid

Framme vid Dragsö var det dags att klättra för att ta oss till toppen.

klättring

Vi hade inte bara en guide, utan tre fantastiskt kunniga guider. Här berättar Johan om sitt inventerings arbete på Eriksberg. Som vanligt kunde han också  namnet på alla blommor och gräs vi såg. Den tredje guiden var Göran som kan det mesta om militära anläggningar. Uppe på Dragsö finns en gammal inbasmätare som användes till att mäta avståndet till föremålet som skulle bekämpas.

johan

På väg ned från berget hade jag packat ner min kamera för att göra det lättare att gå. Typiskt! Då såg vi en hasselsnok på nära håll. Som tur var hade Göran sin kamera uppe och kunde ta en bild innan den förskämda ormen lyckades fly ner under en sten.

hasselsnok

Nästa utflykt går till Albertas Myr. Missa inte den!

Hälsningar Eva