Komperskulla den 15 juni 2024 – Stefan Lithner

Till Komperskulla slåtteräng åkte fem glada entusiaster från Naturskyddsföreningen i Karlshamn på lördagen den 16 juni; utflyktsansvarige Stefan Lithner, programansvarige Anna Blomqvist, Liselotte Jönsson, Christine Johansson och Johan Wolgast. Aktiviteten var samordnad med föreningen i Olofström. På p-platsen vid Komperskulla mötte vi ytterligare sju personer; programansvarige för föreningen i Olofström Anders Lindoff, Ivar och Sigbritt Björegren, Nils Abrahamsson, Bernt och Birgit Waldermarsson och Anders Lind. Sammantaget en god kunskapsbank.

Blomningen var rik men vädret för insekter inte så gynnsamt. En samling skarpa ögon gjorde att vi ändå hittade åtskilligt med roliga sådana.
Inledningsvis flög en stor blekt orange spinnare med en stor roströd fläck på vardera vingen runt oss. Stefan hade ett minne av att detta var rödfransad björnspinnare. Detta visade sig stämma väl vid kontroll senare.
Vår förhoppning om blommande brudborste slog in. Åkervädd stod tätt och smörbollarna fanns också i gott antal. Just utanför själva reservatet drog rödfibblan blickarna till sig. Liselotte antecknade ett trettiotal växter, fanerogamer och kärlkryptogamer sammantaget. Skarpa ögon och goda kunskaper ledde till åtskilliga trevliga insekter.

brudborstar och rödfibbla (nertill). Foto Stefan©Lithner

violettkantad guldvinge Foto Stefan©Lithner