Eriksbergs naturreservat

Naturfotografen Bengt Berg köpte Eriksberg 1938 med villkor bland annat att området skulle vara öppet för allmänheten under vissa tider. Efter ett antal ägare såldes Eriksberg till finansmannen Rune Andersson år 2007. Numera drivs Eriksberg som en safaripark där det också finns konferenslokaler och utställningar. En del av naturreservatet ingår i EU:s ekologiska nätverk Natura 2000.

Djur man kan få se på Eriksberg är bland annat davidshjort, kronhjort, dovhjort, visent, mufflonfår och vildsvin. Besök sker i egen bil eller i safaribussar. Ett 70-tal häckande fågelarter har observerats inom området. Havsörnar ses ofta segla över området. På några ställen får man gå ur bilen, till exempel på gården och vid utsiktsplatsen. Från utsiktsplatsen har man utsikt mot Dragsö. På gården finns restauranger, en liten butik samt utställningar.

Totalt omfattar det med vilthägn omgärdade naturreservatet ca 900 hektar, varav ca 790 hektar är land, ca 90 hektar tillhör vatten i Östersjön och ca 20 hektar består av sjöar. I Färsksjön, en av områdets tre sjöar, blommar röda näckrosor.

Klubben har haft förmånen att besöka Eriksbergs naturreservat ett antal gånger.

2018 hade Länsförbundet sitt årsmöte på Eriksberg och Karlshamns Naturskyddsförening var värd för mötet. Vi startade med en uppskattad frukostbuffé på restaurang Visent. Själva mötet hade vi i en lokal där det också finns en Bengt Berg utställning.

Efter mötet åkte vi en guidad busstur inom safariparken med ett stop på utsiktsplatsen. Vi såg ovanligt många djur och fåglar.

LF årsmöte frukost
Eriksberg gård. Frukostbuffé på restaurang Visenten.

Här är ett gäng Davidshjortar.

davids hjortar

Tidigt en lördagsmorgon i maj 2017 samlades vi utanför grindarna till Eriksberg. Vi var ett blandat gäng från Naturskyddsföreningen och VBOF. Per-Arne Olsson, våran guide, kom och mötes oss och vi åkte vidare till den fina flotten som skulle ta oss över till Dragsö. Lungt och stilla flöt vi ut i Mahraviken. Det var ett perfekt väder och fantastisk utsikt över Eriksbergs fastland. Vi såg en havsörn i ett träd.

flotte molnspegling

När vi stigit i land på ön klättrade vi upp till toppen.  Uppe på toppen finns en så kallad inbasmätare. Den användes av Kustartilleriet för att kunna bestämma avståndet till fienden som skulle bekämpas.

klättring

På vägen ner till flotten hade vi turen att få se en hasselsnok.

hasselsnok

En söndag i april 2016 , tidigt en morgon medan dimman fortfarande hindrade solen från att ta sig genom, kom vi till Eriksbergs safaripark. Lite kallt var det, bara två plusgrader. Första stoppet var Färsksjön som på sommaren är full av blommande röda näckrosor. Vi såg ett gäng tranor flyga förbi när stod där och pratade. Vi stannade på utsiktsplatsen en längre stund för att beundra utsikten och för att fika. Där såg vi bland annat två havsörnar på avstånd.

färsksjön utsiktplatsen

Vi blev också guidade inne på Eriksbergs gård.  Per-Arne Olsson, vår guide, berättade om Bengt Berg och vi fick se fick utställningen med hans kameror, fotografier, uppstoppade djur och annat.

utställning sten

Vägbeskrivning
Från E22, följ skyltning mot Eriksberg söder om Åryd, mellan Hällaryd och Bräkne-Hoby.

Eriksberg