Från dialogmöte med kommunen 16 maj

• Anders Strange från Karlshamns Energi informerade om företagets nuvarande verksamhet och vad han trodde de kommer att göra i framtiden. Karlshamn Energi är ett bolag som ägs av Karlshamns kommun.  Verksamhetsområden: Värme, Elnät, Elhandel, Elproduktion, Bredband och Tjänster.  Diskussioner som kom upp angående nuvarande verksamhet handlade främst om fjärrvärme, förnyelsebar energi, tankning av elbilar, och solceller versus vindkraft.  I framtiden räknar Karlshamns Energi att ta fram en smartare lösning av fjärrvärmenätet för att få bort flaskhalsar.
  • Vi fick också information om NODA. NODA Intelligent Systems är ett företag som har sitt huvudkontor på piren i Karlshamn. NODA utvecklar och tillhandahåller intelligenta system för energieffektivisering och systemövergripande energioptimering till fastighetsägare och energibolag. Systemet är utvecklat av ett avknoppningsföretag till BTH. NODA är också en av  huvudaktörerna i ett EU-projekt som heter Horizon.  Målet med EU-projektet är skapa energieffektivisering så framtida energi kan optimeras.
  • Andra ämnen vi tog upp var: Ire Naturskola, plastbantning i skolan, utomhuspedagogik och fyrverkerier.

Hälsningar Eva