Från Kolbulleafton i Halahult

Varje år i Augusti anordnar Halasjö Hembygdsförening i samarbete med Naturskydsföreningen i Karlshamn en kolbulleafton, allt medan månen går vakt över Lilla Öjasjöns strand.  Kolbullar är ungefär som en fläskpannkaka, men man steker dem i en stekpanna över öppen eld.  Nu mera innehåller smeten ofta mjöl, ägg, salt och mjölk och man steker i smör, men förr använde man endast vatten, salt samt mjöl och stekte i ister. Innan pannkakan är klar tillsätter man små bitar av saltat fläsk eller bacon. Detta var förr en vanlig rätt bland kolare och skogshuggare som levde under primitiva förhållande och utförde fysiskt krävande arbete. Nu är det en trevlig tradition att bevara.

kolbullar

Vår kolbulleaftonen bjöd även på musik och en tipsrunda med priser.

underhållning

En gemytlig samvaro.

samvaro

Vacker utsikt